Craciunul un moft ?

 Mai deunazi am intrebat consortul meu cam ce suma de bani vom aloca sarbatorilor de Craciun. Raspunsul a venit prompt si sigur : nici un ban. Craciunul este un moft . Este o zi ca oricare alta . Am fost si sunt trista chiar daca stiu ca pentru el Craciunul , Revelionul , Pastele , zilele onomastice si cele de nastere din familie nu inseamna mare lucru sau nu inseamna chiar nimic . Eu am fost crescuta altfel . Imi aduc aminte cu placere si cu bucurie in suflet  de sarbatorile Craciunului traite , cand eram copil , alaturi de mamaia , tataia , sora mea si mica (asa ii ziceam mamei mele ). Cam o luna jumate tineam post alaturi de cei mari . In ziua de Ignat , tataia facea o groapa in curte in care aprindea un foc mare . Cand lemnele deveneau jaratec , aseza peste groapa un gratar de lemn , facut de el cu ceva timp in urma evenimentului . Intre timp  scotea  porcul din cotet si un om din sat (care se ocupa cu asa ceva ) il injunghia pe Ghita. Apoi il urcau pe gratar deasupra jaratecului si il parlea pe toate partile . Cand era bine rascopt , il lua si-l urca pe o masa . Aici il spala si il racaia cu un cutit special pana ramanea soriciul alb . Apoi urma transatul . Mamaia si mica incepeau sa toace carnea pentru carnati si sa topeasca jumarile intr-un tuci mare asezat pe pirostrii afara . Imi amintesc cat de mult ma rugam de mamaia sa-mi dea putin sorici . Nu vroia sa-mi dea pentru ca posteam si nu era voie . Dar tataia , mai milos din fire , imi dadea cate o halca de sorici si ma piteam cu ea in spatele casei unde o savuram in liniste si cu mare placere . Tot in Ajunul Craciunului venea si preotul satului si dascalul ca sa sfinteasca casa . In seara de Craciun mergeam cu sora mea la colind . Ne cosea mamaia cate o traista din panza , o puneam dupa gat si plecam cu ceata de copii la colindat. La fiecare poarta erau stapanii caselor cu cosuri pline cu covrigi, nuci, mere, gutui. Pe atunci zapada era mare si nelipsita din sarbatorile de sfarsit de an . Dupa ce ajungeam in capul satului ,  si colindul se sfarsea , ne intorceam acasa inghetate dar fericite si nerabdatoare , eu si sora mea , sa rasturnam continutul traistelor in mijlocul patului si sa numaram cati covrigi am primit si sa vedem ce alte bunatati mai gasim acolo . Apoi insiram covrigi pe cate o sfoara , fiecare separat , si o atarnam in cui . Tot pentru Craciun , mamaia si mica faceau toba , carnati ,   caltabos , sarmale si friptura din belsug . De asemenea tot ele coceau , cate 15 sau 20 de cozonaci  cu nuca , in cuptorul mare  din caramida , construit de tataia in gradina . In noaptea dinaintea Craciunului venea si Mos Gerila cu dulciuri , jucarii si portocale pentru mine si sora mea . Nu l-am vazut niciodata . Gaseam darurile la geam iar mama noastra  ne spunea ca le-a lasat acolo pentru ca a fost usa incuiata si nu a putut intra in casa  mosul . Dimineata mergeam la biserica cu mamaia sa ne spovedim si sa ne impartasim . La pranz cand soseam acasa intindeau o masa mare cu toate bunatatile pregatite in Ajun si ne ospatam pe cinste . Dar niciodata nu uitau ai mei sa imparta din bunatati si celor care nu aveau sau celor care aveau putin . Asa era obiceiul stramosesc . Acestea erau sarbatorile de Craciun cand eram copil la mama acasa . Mai tarziu , cand m-am casatorit , am plecat la oras , departe de ai mei si mi-am construit propria familie  alcatuita din sot , fetita si baiatul nostru si eu desigur . Si ei aveau bradut impodobit in fiecare an . Si ei primeau jucarii si dulciuri sub pom , dar Mos Gerila in carne si oase venea numai la gradinita nu si acasa . Bunatatile sub pom le puneam dupa ce ei adormeau si abia asteptam dimineata ca sa vad fericirea dupa chipul lor si chiotele de bucurie . Nu taiam porc niciodata pentru ca locuiam la bloc . Dar cumparam carne   si pregateam bunatati ca la mama acasa pentru masa de Craciun si nu uitam sa coc cozonac , prajituiri si chiar tort faceam atunci . La biserica nu mergeam dar pe preot si pe dascal il primeam in casa mea pentru a o sfinti de sarbatori . Acum copiii sunt deja la casa lor , cu copii lor si cu sarbatorile lor . Dar nici eu nu pot trece in urmatorul an fara a impodobi bradutul de Craciun sub care pun mereu cadouri pentru copii si nepotei . Si mancaruri traditionale si bune gatesc in fiecare an . Si ca sa miroase a Craciun in casa , coc si vreo cativa cozonaci . Pentru voi Craciunul este tot un moft sau este o zi speciala ?

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la Craciunul un moft ?

  1. BlueRiver zice:

    Craciun ar trebui sa fie o sarbatoare speciala, pentru toata lumea, nu doar un prilej de mancat si baut… o sarbatoare pe care trebuie s-o petreci cu familia, cu parintii si copii. in fiecare am merg la parintii mei de Craciun, o aducem si pe mamaia, intindem masa si ne povestim ce-am mai facut peste an sau ne aducem aminte de cand eram copii… de cand erau parintii copii… este al doilea an in care lipsesc tata si tataie, de la masa de Craciun… asa a fost sa fie, dar povestim si despre ei si le impartim si lor din mancarea de pe masa.
    Craciun fericit si linistit, Helen!

  2. helen1974 zice:

    Multumesc mult BlueRiver. Si tu sa ai Craciun fericit si cu evenimente placute si mult asteptate de tine. La noi in familie nu bea nimeni alcool si nici mancaciosi nu suntem ,dar nici nu prea ne mai adunam acum la un loc. Sotul meu este altfel de om . El are lumea lui, aparte de noi familia. Este cu noi si nu este . Nu ii place sa vada lumea cand se bucura ca a mai trecut un an (la Revelion ma refer ), considerand ca nu este constienta de faptul ca a mai trecut un an din viata .

  3. INK CRED IN EL , IL SIMT CHIAR DACA MAJORITATEA LA UITAT.

Lasă un răspuns

